דו"ח מהירות מופרזת - מדיניות אכיפת המהירות

אכיפת מהירות מעל המותרת בחוק נעשית הן על ידי מצלמות באופן אוטומטי (שאז נשלח דו"ח ברירת קנס או הזמנה לדין) והן על ידי מכשירי לייזר המופעלים ידנית על ידי שוטר כאשר הדו"ח/ הזמנה לדין ניתנת ביד. ככלל, תחילת האכיפה היא בקמ"ש ה- ‎11 ומעלה מעל המותר. כלומר, בדרך בה המהירות המרבית המותרת היא ‎50 קמ"ש - נאכוף מ- ‎61 קמ"ש ומעלה, ובדרך של ‎80 קמ"ש נאכוף מ- ‎91 ומעלה. בהחלט אפשרי, שפה ושם נחרוג ממספרים אלה, אולם כלפי מעלה בלבד.

השוטרים העוסקים בנושא זה מכירים את "השטח" היטב, והם יודעים מתי ניתן לרשום דוחות רק מ- ‎30 קמ"ש מעל המותר, ועדיין ידיהם תהיינה עמוסות עבודה, ומתי כדאי ורצוי לרשום גם ב- ‎11 קמ"ש בלבד מעל המותר. המשטרה עומדת מאחורי עמדתה זו - מהקמ"ש ה- ‎11 ואילך, כי כך לדעתה נכון לעשות: לא לגרום לנהג לנסוע עם העין על הספידומטר ולא "לתפוס אותו" על חריגה מינימלית מהמהירות, מחד, ועם זאת - לא להרשות השתוללות בכבישים, ולהבהיר כי החוק שריר וקיים.

 בד"כ במעבר משטח בין עירוני (מהירות מותרת ‎80 או ‎90 קמ"ש) לשטח עירוני (‎50 קמ"ש), לא תעמוד מכמונות המהירות, אלא לאחר שניתנה שהות להתרגל למהירות החדשה, זאת לאחר כמה מאות מטרים.

סוגי המכשירים האלקטרוניים לאכיפה - אילו פרמרטרים המשטרה צריכה להוכיח

ישנן מספר כללים החלים על כל סוגי המכשירים האלקטרוניים שתכליתם לאכוף את חוקי התעבורה ע"י המשטרה :

הכלל הראשון דן בשאלה האם המכשיר אכן יכול לעשות את "העבודה" לשמה הוא נועד, כלומר לשמש כראיה מדעית שמוגשת לבימ"ש, שנסמכת על מכשיר, או נסמכת על תיאוריה חדשה במדע, בפיזיקה. עלינו להוכיח באמצעות מומחה לבימ"ש שהחומר המובא בפניו נכון ומדוייק, בין אם מדובר בפלט של מכשיר שבודק דבר מה, ובין אם מדובר בתיאוריה מדעית. כלל זה הוא המשוכה הראשונה שעל המשטרה לעבור ובמשוכה זו בית המשפט יקבע האם יש בכלל להשתמש במכשיר זה באופן עקרוני. לדוגמא: יש מכשירים, כמו מצלמת רמזור, המחוקק יצר חזקה בחוק, שהתוצאה שלהם היא תקינה, אולם מדובר בחזקה שאינה חלוטה. מד מהירות הלייזר (ממל"ז), המכשיר הוכנס לשרות מבלי שאף אחד יכול היה לתקוע כף שהמכשיר אכן אמין מבחינת מה שהוא מתיימר לעשות, קרי – לבדוק בדיקות מהירות ולאחרונה אף פסק בית המשפט

הכלל השני – כלל ההתנהגות עם מכשירים אלקטרוניים – על מנת שתוצאה של מכשיר אלקטרוני תתקבל לאמיתות תוכנה, על התביעה להוכיח, כל פעם מחדש, 3 נתונים, שנקבעו בפס"ד עקרוני בסוגיה, פס"ד אברהם בראונשטיין – ע"פ 5345/90 – התביעה תצטרך להוכיח:

  1. שהמכשיר היה תקין בעת הפעלתו- צריך לראות בהתאם להוראות של כל מכשיר, אם המכשיר הזה הגיע למצב האכיפה שבוצעו לגביו כל הבדיקות הנדרשות, דהיינו – גם בדיקות תקופתיות, גם בדיקות מעבדה, וגם אם צריך בדיקות בשטח טרום הפעלה. בדיקה לפני הפעלה ולעתים אם יש צורך גם בדיקה בתום ההפעלה. אם עברנו את השלב של הכרת המכשיר, הכרנו גם בהוראות היצרן שמלמדות אותנו כיצד לתפעל, לתחזק ולשמור על המכשיר.

  2. שהמכשיר הופעל ע"י מפעל מיומן- הגדרת הפסיקה למפעיל מיומן שונה מההגדרה המשטרתית, ההגדרה המשטרתית מדברת על שוטר שעבר קורס הכשרה להפעלת אותו מכשיר, שוטר כזה מחזיק תעודה ממתי הוא מפעיל. הפסיקה דורשת קצת יותר, היא דורשת ידע בעקרונות הבסיסיים של ההפעלה של המכשיר. מתי מותר להפעיל אותו, מתי אסור. הוא מעיד בחקירה ראשית על ידע בסיסי, הוא מציג תעודה, ואז ההגנה יכולה לחקור אותו בנגדית. אם הנאשם לא מיוצג, ביהמ"ש יסייע לנאשם לבדוק. השוטר לא אמור לדעת את כל סודות ההפעל השל המכשיר, אבל הוא צריך להיות בקיא בהפעלה עד תום. עליו להגיד אם הוא יודע לבדוק את המכשיר והאם הוא בדק את המכשיר.

  3. שהוא הופעל בתנאי הפעלה המבטיחים שהתוצאה המתקבלת הינה נכונה, תוצאה מדויקת- האם המכשיר מופעל בתנאים שמבטיחים קבלת תוצאה נכונה, למשל – אם יש לנו מצב שבו אסור להפעיל מכשיר מסוים מתחת לקו מתח גבוה, התביעה תצטרך להוכיח שהאכיפה בוצעה לא תחת קו מתח גבוה. לא תמיד אי עמידה בתנאים יפסול בהכרח את המכשיר, יתכן שהיתה אי עמידה מינורית וכתוצאה מכך ביהמ"ש יחליט שזה לא משפיע על הבדיקה. אי עמידה בתנאי חשוב כבר פוגעת בזכויות נאשם, מקימה חשש לעוות דין, ותגרור אחריה פסילה של התוצאה.

 

סוגי מכשירי בדיקת המהירות

מד מהירות לייזר (ממל"ז) - marksman- L.T.I

מד מהירות וסקאר - Vascar


במישור הטכני ישנם מספר פעולות שכדאי לוודא ברגע שנתפסת על מהירות מופרזת  ולשם כך כדאי להיעזר בעו"ד מנוסה

הענישה

זו נקבעת, כידוע, ע"י הכנסת ולא ע"י משטרת ישראל, ובכל זאת, להלן המספרים, או אם תרצו - השקלים:-

בתחום העירוני
‎0-20 קמ"ש מעל המותר - ברירת משפט (כלומר, קנס כספי) - ‎250 ש"ח.

21-30 קמ"ש מעל המותר - ברירת משפט - ‎750 ש"ח.
‎31 קמ"ש ומעלה מעל המותר - הזמנה לדין.

בתחום הבין עירוני

‎0-25 קמ"ש מעל המותר - ברירת משפט - ‎250 ש"ח.
‎26-40 קמ"ש מעל המותר - ברירת משפט - ‎750 ש"ח.
‎41 קמ"ש מעל המותר ומעלה - הזמנה לדין.
יצוין, כי בכל מקרה של הזמנה לדין, רשאית משטרת ישראל לשלול את רשיון הנהיגה של הנהג באורח מיידי ל- ‎30 יום, זאת כאקט מנהלי המונע מנהג מסוכן להמשיך לנהוג.

צבירת נקודות (לפי השיטה החדשה)

על פי שיטת הניקוד החדשה נצברות נקודות לאורך תקופה של שנתיים ממועד ביצוע העבירה (לא מועד ההופעה בבית המשפט). אם במהלך אותם שנתיים הגיע הנהג לצבירה של 12 נקודות, ולכן נדרש הנהג לעבור קורס נהיגה מונעת, או אפילו לעבור פעם נוספת מבחן נהיגה.

להלן טבלה המפרטת את צבירת הנקודות בעבירות מהירות:

סוג הדרך החריגה מן המהירות המותרת כמות הנקודות הנצברת
דרך עירונית 0-20 קמ"ש 0 נקודות
  21-30 קמ"ש 8 נקודות
  מעל 31 קמ"ש 10 נקודות
דרך בין-עירונית 0-25 קמ"ש 0 נקודות
  26-40 קמ"ש 8 נקודות
  מעל 41 קמ"ש 10 נקודות

 

היות שלמכשירי המדידה, כמו לכל מכשיר מדידה, יש רמת דיוק מסוימת, בנושא המהירות ישנן מספר דרגות ענישה, ובתפר שבין קנס גבוה לנמוך, או בין הזמנה לדין לקנס - הם נוטים תמיד לדרגת העונש הנמוכה יותר.

 

 

 

המידע המסופק באתר זה הינו בבחינת מידע אינפורמטיבי כללי בלבד ועשוי לכלול טעויות ו/או שגיאות ו/או השמטות ו/או אי-דיוקים למיניהם. חוקים הנמצאים בתוקף  עשויים להשתנות בכל זמן. לפיכך, בשום אופן אין להתייחס למידע המסופק באתר כהמלצה לפעול ו/או להימנע מלפעול ו/או משום ייעוץ משפטי כל שהוא. בכל מקרה,  יש לפנות לעורך-דין לקבלת ייעוץ משפטי.

בן- ארי ושות'- משרד עורכי דין

 

 

 

 

 

 

 מהירות מופרזת