עבירות תנועה (דו"חות)-  נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בשכרות

עו"ד לתעבורה

המדריך המלא והמקיף להתמודדות כנגד דו"חות תנועה (משטרה) ידניים בעבירות נהיגה במהירות מופרזת ונהיגה בשכרות

 

דו"ח מסוג ברירת קנס או משפט-  בסוג זה של דו"חות הניתנים על יותר מ 300 עבירות הנמצאות בתקנות התעבורה ניתן לשלם את הקנס, לשאת בנקודות אך להימנע ממשפט בגינם. שר התחבורה בהתייעצות עם ועדת הכלכלה, קובע אילו עבירות יהיו מסוג ברירת קנס. בנספח לפקודת התעבורה יש רשימה של עבירות הקנס וכן של הקנסות המוטלים בגין כל עבירה.

 

נציין כי לפי החסד"פ - סדרי דין מיוחדים בעבירות תנועה, בסמכות שוטר תנועה לרשום דו"ח ברירת קנס בגין כל עבירה שנקבעה בתקנות ולמרות שהשוטר לא יכול בעבירה של ברירת קנס לרשום הזמנה לדין, באפשרותו להעביר את הפרטים לתובע ולתובע יש סמכות להגיש כתב אישום, במקרה הנ"ל לא תקבלו דו"ח במקום אלא השוטר יאמר לכם שהדו"ח ישלח לביתכם. החריג לכלל זה מצוין בפקודת התעבורה, סעיף 29, שבו קיימת רשימה סגורה של עבירות, כאשר מדובר בנסיבות מחמירות,  בהן יוכל שוטר להפעיל שיקול דעת ובכל זאת לרשום דו"ח הזמנה לדין לעבירות ברירות קנס. 5 עבירות מנויות ברשימה הסגורה, ביניהן פניית פרסה, ואי מתן זכות להולך רגל להשלים חצייה בבטחה, כאשר במקרה הלה יש לשוטר שיקול דעת להחליט על מידת המסוכנות (קירבה להולך רגל) ולפיה להחליט האם להסתפק בדו"ח ברירת קנס, או להזמין לדין את הנהג, במקרים קיצוניים באפשרותו להזמין את הנהג לתחנה שם יפסול קצין את רישיונו (השוטר עצמו אינו יכול לפסול את רישיונכם).

בביהמ"ש לתעבורה נוהגת חזקה- יש חזקה בחוק שאם נקלט כלי רכב בעין מצלמה או ע"י שוטר או סתם אזרח יש חזקה שהבעלים של הרכב הוא זה שעבר את העבירה וכדי לגולל מעצמו את האשמה הוא צריך להוכיח מי נהג ברכב ולתת את פרטיו המלאים, או שעליו להוכיח שהרכב נלקח ממנו שלא בידיעתו או שלא בהסכמתו ובמקום להוכיח מי נהג ברכב יספיק אם יוכיח בחזקתו של מי היה הרכב. במשפט פלילי רגיל התביעה צריכה להוכיח אשמה ופה יש רק להוכיח שרכב מסוים שמספרו כזה עבר עבירה ומבחינתה היא סיימה את עבודתה.

מרבית מעבירות התעבורה הן עבירות של אחריות קפידה (אחריות מוחלטת) כגון: נהיגה באור אדום, מהירות מפורזת, עקיפה בפס לבן וכו" יש בה גם נקודות מפלט שבאו להקל על הנאשמים אם הנאשם יעמוד בהגנות ועומד בנטל אזי יזוכה ואם לא יורשע מיידית.

 

חשוב לדעת כי לשוטר שעוצר אתכם מספר חובות  מהותיות כפי שפורט בפס"ד מתחילת 2008 שדן  בנושא הצגת תעודת שוטר, הזדהות כשוטר, חיפוש בכלי הרכב שלכם  ללא צו חיפוש, הסמכות לבצע בדיקת תקינות ברכב וככלל מהי סמכותו וחובותיו של שוטר תנועה/ בוחן שעוצר את רכבכם לבדיקה שגרתית או בעקבות עבירת תנועה.

 

אומנם ישנן עבירות תנועה רבות עליהן ניתנים דו"חות ידניים אך אין ספק שעניין דו"חות המהירות וכן הנהיגה בשכרות תופסת חלק נכבד מהן והן מהחמורות שבעבירות לכן נדון בהן בהמשך, כדלקמן :

דו"חות מהירות

סוגי המכשירים האלקטרוניים לאכיפה - אילו פרמטרים המשטרה צריכה להוכיח

ישנן מספר כללים החלים על כל סוגי המכשירים האלקטרוניים שתכליתם לאכוף את חוקי התעבורה ע"י המשטרה :

הכלל הראשון דן בשאלה האם המכשיר אכן יכול לעשות את "העבודה" לשמה הוא נועד, כלומר לשמש כראיה מדעית שמוגשת לבימ"ש, שנסמכת על מכשיר, או נסמכת על תיאוריה חדשה במדע, בפיזיקה. עלינו להוכיח באמצעות מומחה לבימ"ש שהחומר המובא בפניו נכון ומדוייק, בין אם מדובר בפלט של מכשיר שבודק דבר מה, ובין אם מדובר בתיאוריה מדעית. כלל זה הוא המשוכה הראשונה שעל המשטרה לעבור ובמשוכה זו בית המשפט יקבע האם יש בכלל להשתמש במכשיר זה באופן עקרוני. לדוגמא: יש מכשירים, כמו מצלמת רמזור, המחוקק יצר חזקה בחוק, שהתוצאה שלהם היא תקינה, אולם מדובר בחזקה שאינה חלוטה. מד מהירות הלייזר (ממל"ז), המכשיר הוכנס לשרות מבלי שאף אחד יכול היה לתקוע כף שהמכשיר אכן אמין מבחינת מה שהוא מתיימר לעשות, קרי – לבדוק בדיקות מהירות.

הכלל השני – כלל ההתנהגות עם מכשירים אלקטרונייםעל מנת שתוצאה של מכשיר אלקטרוני תתקבל לאמיתות תוכנה, על התביעה להוכיח, כל פעם מחדש, 3 נתונים, שנקבעו בפס"ד עקרוני בסוגיה, פס"ד אברהם בראונשטיין – ע"פ 5345/90 – התביעה תצטרך להוכיח:

  1. שהמכשיר היה תקין בעת הפעלתו- צריך לראות בהתאם להוראות של כל מכשיר, אם המכשיר הזה הגיע למצב האכיפה שבוצעו לגביו כל הבדיקות הנדרשות, דהיינו – גם בדיקות תקופתיות, גם בדיקות מעבדה, וגם אם צריך בדיקות בשטח טרום הפעלה. בדיקה לפני הפעלה ולעתים אם יש צורך גם בדיקה בתום ההפעלה. אם עברנו את השלב של הכרת המכשיר, הכרנו גם בהוראות היצרן שמלמדות אותנו כיצד לתפעל, לתחזק ולשמור על המכשיר.

  2. שהמכשיר הופעל ע"י מפעיל מיומן- >הגדרת הפסיקה למפעיל מיומן שונה מההגדרה המשטרתית, ההגדרה המשטרתית מדברת על שוטר שעבר קורס הכשרה להפעלת אותו מכשיר, שוטר כזה מחזיק תעודה ממתי הוא מפעיל. הפסיקה דורשת קצת יותר, היא דורשת ידע בעקרונות הבסיסיים של ההפעלה של המכשיר. מתי מותר להפעיל אותו, מתי אסור. הוא מעיד בחקירה ראשית על ידע בסיסי, הוא מציג תעודה, ואז ההגנה יכולה לחקור אותו בנגדית. אם הנאשם לא מיוצג, ביהמ"ש יסייע לנאשם לבדוק. השוטר לא אמור לדעת את כל סודות ההפעלה של המכשיר, אבל הוא צריך להיות בקיא בהפעלה עד תום. עליו להגיד אם הוא יודע לבדוק את המכשיר והאם הוא בדק את המכשיר.

  3. שהוא הופעל בתנאי הפעלה המבטיחים שהתוצאה המתקבלת הינה נכונה, תוצאה מדויקת- האם המכשיר מופעל בתנאים שמבטיחים קבלת תוצאה נכונה, למשל – אם יש לנו מצב שבו אסור להפעיל מכשיר מסוים מתחת לקו מתח גבוה, התביעה תצטרך להוכיח שהאכיפה בוצעה לא תחת קו מתח גבוה. לא תמיד אי עמידה בתנאים יפסול בהכרח את המכשיר, יתכן שהייתה אי עמידה מינורית וכתוצאה מכך ביהמ"ש יחליט שזה לא משפיע על הבדיקה. אי עמידה בתנאי חשוב כבר פוגעת בזכויות נאשם, מקימה חשש לעוות דין, ותגרור אחריה פסילה של התוצאה.

סוגי מכשירי בדיקת המהירות

מד מהירות לייזר (ממל"ז) - marksman- L.T.I

מד מהירות וסקאר - Vascar

הענישה

זו נקבעת, כידוע, ע"י הכנסת ולא ע"י משטרת ישראל, ובכל זאת, להלן המספרים, או אם תרצו - השקלים:-

בתחום העירוני
‎0-20 קמ"ש מעל המותר - ברירת משפט (כלומר, קנס כספי) - ‎250 ש"ח.

21-30 קמ"ש מעל המותר - ברירת משפט - ‎750 ש"ח.
‎31 קמ"ש ומעלה מעל המותר - הזמנה לדין.

בתחום הבין עירוני

‎0-25 קמ"ש מעל המותר - ברירת משפט - ‎250 ש"ח.
‎26-40 קמ"ש מעל המותר - ברירת משפט - ‎750 ש"ח.
‎41 קמ"ש מעל המותר ומעלה - הזמנה לדין.
יצוין, כי בכל מקרה של הזמנה לדין, רשאית משטרת ישראל לשלול את רשיון הנהיגה של הנהג באורח מיידי ל- ‎30 יום, זאת כאקט מנהלי המונע מנהג מסוכן להמשיך לנהוג.

היות שלמכשירי המדידה, כמו לכל מכשיר מדידה, יש רמת דיוק מסוימת, בנושא המהירות ישנן מספר דרגות ענישה, ובתפר שבין קנס גבוה לנמוך, או בין הזמנה לדין לקנס - הם נוטים תמיד לדרגת העונש הנמוכה יותר.

נקודה חשובה בנוגע לגזר דין, ברגע שאתם מגיעים להישפט בדו"ח ברירת קנס (ואפילו לפי בקשתכם), לשופט הזכות להטיל כל עונש בהתאם לשיקול דעתו ואפילו להמיר קנס פעוט לפסילה.

 

עבירות נוספות:

 

נהיגה כשהנהג נמצא במצב העלול לסכן עוברי דרך בניגוד לתקנה 26(1) לתקנות התעבורה:

 

 

המידע המסופק באתר זה הינו בבחינת מידע אינפורמטיבי כללי בלבד ועשוי לכלול טעויות ו/או שגיאות ו/או השמטות ו/או אי-דיוקים למיניהם. חוקים הנמצאים בתוקף  עשויים להשתנות בכל זמן. לפיכך, בשום אופן אין להתייחס למידע המסופק באתר כהמלצה לפעול ו/או להימנע מלפעול ו/או משום ייעוץ משפטי כל שהוא. בכל מקרה,  יש לפנות לעורך-דין לקבלת ייעוץ משפטי.

 

בן- ארי - משרד עורכי דין

נהיגה בשכרות

מהירות מופרזת